hummus

hummus2

Hummus betyr kikert på arabisk og retten har trolig sin

opprinnelse fra Egypt. Kirertpurèen er flittig brukt i Midtøsten og er et selvskrevent tilbehør også i det greske kjøkkenet. Hummus finnes i utallige varianter ? her har jeg laget en standardversjon med tahini, kikerter, sitron og hvitløk. Jeg bløtlegger og koker kikertene, men du kan også bruke hermetiske. Tahinipasta lages av sesamfrø og er rik på kalsium og omega 3 og 6 fettsyrer. Du får kjøpt denne pastaen i de fleste internasjonale forretninger, men du kan også lage den selv. Hummus kan brukes som dipp til brød, i wraps eller som tilbehør til fisk, kjøtt og grønnsaker.

  • 300 g kikerter
  • 3 ss ferskpresset sitronsaft
  • 1,5 ss tahini
  • 1 lite fedd hvitløk
  • salt
  • ca 1/2 dl vann
  • 1 ss olivenolje
  • en klype sumak eller ett dryss paprikapulver

Legg kikerter i rikelig med kaldt vann og la dem ligge i bløt natten over. Kok kikertene til de er godt møre, minst en time. Fjern skum og løse skall. Dersom du ønsker en silkemyk konsistens på hummusen kan du tilsette en teskje natron i kokevannet. Sil av ertene og ta vare på litt av kokevannet (eller hermetiseringsvannet dersom du bruker ferdig kokte kikerter). Kjør kikerter, tahinipasta, hvitløk, sitron og 2-3 ss kokevann i en foodprosessor. Tilsett mer vann om du ønsker løsere konsistens. Smak til med salt og eventuelt mer sitronsaft eller tahinipasta. Rør inn olivenolje eller ringle oljen over hummusen. Dryss litt sumak (eller paprikapulver) over og server med brød eller lefse til.

hummus_kikert

Write a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *